Κυριακή, 12 Σεπτεμβρίου 2010

ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑ ΠΑΡΑΛΗ

ΓΙΩΡΓΟΣ  Ν. ΠΑΡΑΛΗΣ :
 Ένας μεγαλος καλλιτέχνης, ένας ευαισθητοποιημένος πολίτης της Χαλκιδικής.

                                             Του Γιάννη Κ.  Αικατερινάρη
                                                     Αρχιτέκτονα

            Ο Γιώργος Παραλής αγαπούσε τη Χαλκιδική με ένα μοναδικό τρόπο. Η αγάπη αυτή αναδύονταν απ’ τη ζωγραφική του, αποκαλύτονταν στον τρόπο σκέψης και λειτουργίας του, όταν οραματίζονταν τα καλύτερα για το γενέθλιο τόπο.
Ως προικισμένος καλλιτέχνης, ευαισθητοποιημένος πολίτης και άνθρωπος της προσφοράς και της προσωπικής θυσίας δεν χαρακτηρίζονταν από τις γνωστές μεγαλοστομίες ανθρώπων, που σε άλλα συνήθως αποβλέπουν. Έμενε στα απλά, τα ανθρώπινα και τα ουσιαστικά, αυτά που πολύ συχνά δημιουργούν πολιτισμό και δίνουν νόημα στη ζωή.
Απ’ όσα βίωσα στη φιλία και στην πολύχρονη συνεργασία μου με την οικογένεια Παραλή, ιδιαίτερα στο θέμα του κληροδοτήματος του προγονικού σπιτιού στον Πολύγυρο, αυτά που χαράχτηκαν περισσότερο στη μνήμη μου ήταν η βαθειά γνώση και η εκτίμηση που είχαν όλα τα μέλη της για τα φυσικά και πολιτισμικά αγαθά της Χαλκιδικής γης. Δεν ήταν ασφαλώς τυχαίο ότι συγκέντρωσαν στο σπίτι τους κοντά στη Θεσσαλονίκη αντιπροσωπευτικά είδη του τόπου καταγωγής της οικογένειας, που με μεγάλη συχνότητα και υπερηφάνεια επικαλούνταν. Στην αυλή του σπιτιού τους εύρισκε κανείς από το ταπεινό πουρνάρι και τις λαδανιές μέχρι τους περικαλείς θάμνους του Χολομόντα και την ευλογημένη ελιά. Στους στεγασμένους χώρους θαύμαζε τα απλά χάλκινα χρηστικά αντικείμενα,  τα διακοσμητικά πήλινα και τόσα άλλα, μέχρι να φτάσει στους πίνακες και στα διασωθέντα ξυλόγλυπτα του τέμπλου του Αγίου Νικολάου Πολυγύρου, που με τόση αγάπη περισυνέλεξαν μετά την καταστροφή του, στα μέσα του 1960. Σήμερα, που φαίνεται ότι και στον τόπο μας έχει πάρει την πραγματική του σημασία το ιστορικό παρελθόν και ό τι το τεκμηριώνει, η οικογένεια Παραλή παρέδωσε αυτά τα ξυλόγλυπτα ενόψει της αποκατάστασης του ιστορικού ναού. 
Η Φύση, άλλωστε και όσα συνθέτουν το λαϊκό πολιτισμό αποτελούσαν τα θέματα του εικαστικού έργου του Γιώργου Παραλή. Δεν σταματούσε όμως σε μια καταγραφή και φωτογραφική αποτύπωσή τους αλλά προχωρούσε στη διερεύνηση των σχέσεων - των υπόγειων διαδρομών θα έλεγα - που απεκαλύπτουν τη μαγεία της Φύσης και το μυστήριο της ζωής, παρότι συνήθως έλλειπαν από τους πίνακές του τα ζωντανά όντα. Έχοντας βαθειά γνώση του χώρου και των όσων συνέβαιναν σ’ αυτόν απέδιδε όσο κανείς άλλος . 
Όσο θα αδιαφορούμε για το κληροδότημα Παραλή, τόσο αυτό θα καταρρέει αφήνοντας έκθετους όλους αυτούς που στο πέρασμα των χρόνων δεν μερίμνησαν να αξιοποιήσουν την προσφορά ενός ανθρώπου, που το μόνο του σφάλμα ήταν, πως αγάπησε πολύ τον τόπο του.


Τα έργα του Παραλή πρέπει να στεγαστούν στον φυσικό τους χώρο.
Και εμείς θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν για να το πετύχουμε. 


ΤΕΧΝΟΔΡΟΜΕΙΟ ΠΟΛΥΓΥΡΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου